13 April 2012

Kerabu Kaki Ayam

Assalamua'laikum..
Pagi tadi pergi pasar ternampak pulak makcik tu jual kaki ayam yang dia dah siap2 'perisi' n rebus..so terus beli RM6 1/2kg..mahal gak kan?

Dah lama tak buat tapi beli siap tu selalu jugak pagi2 sebelum masuk kerja..

Kerabu ni memang fevret saya giler2 punyalaa..ahah!sedap betul serius tak tipu..

So ni saya share resepi ringkas saya eyh..saya tak pandae pun masak tapi kalo resepi campak2 macam ni aci boleh jerla masuk tekak sendiri..hehe..

So the recipe:
-1/2kg kaki ayam(rebus dengan sedikit garam kasar)
-daun ketumbar(potong kasar)
-daun sup(potong kasar)
-2 biji tomato(potong dadu)
-bunga kantan(sebelah jer..hiris nipis)
-1 tangkai cili(hiris nipis)
-asam limau nipis(2 biji dah ckup)
-sedikit garam&gula

Caranya:
senang jer..masuk semua sekali dalam bekas tupperware or mangkuk lepas tu kacau2 jer sampai sebati..lepastu rasa..if ada tak kena citarasa kauorang pepandai ler kan adjust..heee..

Selamat menterai..tengah bersantai ambik angin sawah padi petang2 ni best oiii..ahah~

14 comments:

puteri rimba said...

tipuuuuu...kata tak pandai masak...terer buat kerabu rupanya...arghhhh...Cik Ngah pun berehi weeeaa kerabu kaki ayam ni...
orang jawa panggil kerabu cekerrrr...

Teenager Housemaid said...

erk..kerabu kaki ayam? huhu

Hani Syahani said...

ha Yana, sat lagi akak sampai...!!!

aimaniman said...

sedapnya,.. akak pun suka makan,... lebih2 lagi kalau mak akak yg masak,.. tp biasa akak suka yg beli jer sebab restoran klantan lain ler rasanya, mcm terlebih ummph...

Hanamiko Sakura said...

wah.. tak pernah dengar pun kerabu kaki ayam.. err, masakan asal dari mana ek? tiba2 teringin nak buat.. ngee~

Niza Romli said...

wohhh..kaki ayam mmg feberet la. 1st time rasa kerabu kaki ayam kat Wangsa maju..perghh memang sedap kerabu kaki ayam ni.

mekacih yana..resepi ni dh lama cari. esok gak nak pi cari kaki aye. heee

Anisa Hang Tuah said...

sedapnyaaaa

Acik Erna said...

tak pernh pun Acik tau ada kerbu k@ki @y@m

Miszz Miza said...

uihh, pandai masak ghupenye ..

faiz fakhirin said...

Na xse holor2 ko jirey sebeloh ko nih...jirey sebelur neleh airliur dohni..hahaha

Ujie said...

akak tak penah mkn atau jumpa..

Onitsuka_hana said...

kerabu kaki ayam yang mcm air asam tu kan..

Mr.Clive said...

thanks for sharing ni tau!seriously!hehehe

SSfatihah said...

sedapnya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...