14 February 2012

Ikan Singgang Kelantan

Assalamua'laikum..



Dah lama tak main masak2..dah lama tak memasak pun ya..ya lah orang dok dengan emak..balik2 kerja makanan dah siap..tunngu tadah tekak jer..hehe..syukur alhamdulillah..



Ini aku terbelek-belek folder ni ada gambar singgang ikan yang buat dah lama ni..minggu lepas pun ada buat..tapi tak adalah snap2 gambo..kurang rajin dah..hikss..


simple jer resepinya ok..kot2 ada yang nak masak malam ni..volehlaa..


1. Sediakan ikan..ikan apa saja pun boleh..ini ikan aya/tongkol aku guna..selar kuning tu tumpangan jer..:p



2. 4 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah
1cm lengkuas
(hiris kasar)



3. masukkan air ke dalam periuk..agak2 tenggelam ikan lah..



4. masukkan juga 1 sudu garam kasar,
1/4 gula melaka
1 keping asam gelugor/asam keping
sedikit budu(agak2 dalam 2 sudu)

biarkan mendidih dan ikan masak..guna api sederhana jer..sekejap jer masak ni..sekelipan mata jer..hehe..




Dah siap!


Oh ya..kalau kau orang suka pedas boleh masukkan cili padi sekali ya..banyak mana pun tak kisah..janji kenyang perut senang hati..;)
selamat menterai..:)

15 comments:

Ujie said...

oh..ada g.melaka..budu..
mmg lainlah dari yg akak punya.
nama pun singgang kelantan kan..^__^

puteri rimba said...

sajo la.....terliur doh ni...pos mari sini sikit...ishhh..keno pulok ngan ulam,budu boh tempoyok...olohhhh...

CekbOlat-bOlat said...

ajen ahh buat masak2 pstu snap..

MeeRole said...

Lmo x make ike singge wehh..

Teenager Housemaid said...

dah lama saya tak makan ikan masak singgang ni..
dulu masa kecik2 nenek selalu masakkan lauk singgang ni..:D

Woofer Storm said...

dah jadi blog masakan nampak..ehhee


#nampak sedap,agak2 bila leh rsa makanan ni ?heheeee

ummiarissa said...

ada masuk budu ke?keluarga suami akak tak pernah pun buh budu,lagi sedap ke?

Waqheh said...

ikan singgang tu ikan pe? masakan ke singgang tu...

Aishah Jahirah said...

akak selalu masak sebab simple....menu menyihatkan pulak tu....xde goreng2 guna minyak banyak.

misya said...

menu sihat ni.

Ieja said...

simple tapi sedap :)

qemaishak said...

sokmo gak masak singge gini pekena ngan budu & ulam, jadi molek..

CaDLyNN said...

ehem..ade org suke gile mkn singgang ni..tq ye yna bg resepi.. :)

Izan Ishak said...

mak mertua kak izan suka masak singgang daging. anak2 kak izan pun kalau makan mmg bertambah2...

Nisa Greennnpanda said...

yup3..kalo gi klate, mmg msakan nie je la yg sy nmpk famous amos, hehe.. XP

pndi eh yna msak..sy nie, jgn arap aa, huhu~.. T_T

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...