19 January 2012

Hikmah Di Sebalik Kejadian Tahun Lepas

Assalamua'laikum..



Kalau nak cerita pasal kisah tahun lepas..memang tak cukup untuk 1 entry..sebab tahun yang paling mencabar jugak la bagi aku dan family..dengan pakcik meninggal..dengan ma sakit..dengan kakak aku putus tunang..dengan orang dengki ngan family..dengan orang khianati aku..dengan macam-macam lagi kalau nak hitung yang pahit sampai bila tak sudah la..jadi kita ambik yang positif sudahla..sebab kita ni hamba jer..segalanya sudah di atur..



Nak cerita kes kakak aku..dia ni kerja sendiri jer..as tailoress..tukang jahit..:)..2 tahun lepas dia ada buka kedai jahit kira kdai sewa lah..ada 3 unit premis dekat tempat kakak aku sewa tu..1 pemilik rumah..1 kedai kakak aku..dan 1 lagi dia buat rumah kedai..jual barang runcit secara haram..



Yang jadi masalah jiran yang jual barang runcit haram tu lah..dia tu warga thai..tapi dah menetap kat sini sebab suami orang tempatan..awal-awalnya ok jer..tapi sebab satu perkara dia mula buat hal..



Kakak aku ni kedai jahit kan..depan kedai pulak mestilah nak bersih jer..yang dia tu setiap kali sapu sampah mesti longgok kat depan2 kedai kakak aku..lepas tu bakar..awalnya kakak aku ok lagi..lepas dah tak dapat sabar lagi dengan karenah dia kakak aku bagitahu owner minta dia tegur kakak tu..



Esoknya kakak aku pergi kedai tengok ada pasir kat depan kedai..lepas tu..dah main jeling-jeling kakak aku..siap mencarut-carut lagi..macam-macam lah yang dia buat sebebnarnya..sampai K.Wani sepupu aku yang menjahit sekali dengan kakak aku sakit-sakit..siap jumpa ustaz semua..



Pernah 1 hari kawan kakak aku datang kedai dia tanya siapa lelaki kat dapur tu Ayu?kakak aku pelik..dia kata lelaki mana?mana ada orang laki kat sini?lepas tu baru teringat masa Kak Wani pergi berubat ustaz ada bagitahu ada orang bomohkan macam nampak orang lelaki dekat kedai kakak aku..



Nak tuduh kakak Siam tu tak berani juga lah..tapi memang masa tu bermasalah dengan dia jer..kawan kakak aku yang duduk dekat area tu jugak bagitahu kakak siam tu dok canang cerita yang kakak aku dok bawak jantan masuk kedai apa semua..gila ke apa..padahal tu kedai jahit kot..memangla macam-macam orang yang datang..nak-nak kakak aku memang specialist baju melayu, kemeja, seluar, baju korporat lelaki semua..haih kakak aku memang depress sangat masa tu..



Lepas tu buat decision balik jahit dekat rumah jer..sampai sekarang lah kakak aku menjahit di rumah jer..alhamdulillah customer sanggup datang rumah juga dan rezeki dia tak putus-putus..lagi pulak dah tak perlu bayar sewa kedai RM200..banyak save duit..



Dan kedai yang kakak aku sewa tu..rupanya kakak siam and family tu duduk jugak..jadi 2 premise lah yang dia punya..tak apa lah..banyak duit mungkin..kan berniaga..



Dan semalam kakak aku bagitahu..deretan kedai tu kena rempuh dengan kereta yang terbabas..kemalangan..innalillah..dekat situ memang bahaya sikit jalan selekoh kereta semua laju laju..yang paling teruk kena ada lah kedai tengah tempat kakak aku sewa dulu tu la..hancur habis..



Kakak aku syukur sangat..dia kata mujur kita tak ada kat sana..kalau tak bayangkan lah apa jadi..
tu lah rupanya hikmah di sebalik semua kenangan pahit yang berlaku tu kan..dan kakak siam dan family tu kami tak tahu apa cerita..harap-harap mereka selamat..






ktibarnya..kena redha dengan setiap ujian yang diberi..tak semestinya bila orang buat taik dekat kita kita pun balas benda yang sama..berundur bukan bererti kalah..Allah yang jadikan kita jadi Dia lebih tahu mengatur dan membalas segala kebaikan dan keburukan yang dilakukan manusia-manusia yang berhati busuk ini..






Alhamdulillah..:)

4 comments:

Nisa Greennnpanda said...

wah..mmg ade hikmah la tue.. syukur alhamdulillah~.. ^_^

kalo kiet ditimpa musibah, jgn cpat give up.. untung la akak yna xgive up, hihi~..

Acik Erna said...

alhamdulillah kka selamat..disebalik musibah ada hikmahnya kan..

Hanis MY said...

ee takutnyo la nauzubillah, Allah nk tunjuk tu...

eh bulah la kak tepoh baju pahni deyh

Woofer Storm said...

alhmdllah sis selamat,..risau tau..hehe tetiba^^

#ada hikmah disebalik apa yang terjadi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...