22 July 2012

2 Ramadhan │ Hikmah Sedekah Di Bulan Ramadhan

Assalamua'laikum..




"Rasulullah S.A.W adalah orang yang paling dermawan dan lebih besar kedermawannya pada bulan Ramadhan ketika Jibril menemuinya. Jibril biasanya menemuinya setiap malam Ramadhan, lalu tadarus al-Quran (dengan Nabi S.A.W). Sungguh Rasulullah ketika ditemui Jibril menjadi orang yang lebih bermurah hati dalam memberikan kebaikan, sehingga lebih banyak daripada tiupan angin.' (Hadis Bukhari dan Muslim)




Besar betul nikmat dan hikmat di bulan ramadhan ni..syukur pada Allah..sedekah yang dilakukan tanpa sedar mendapat bayaran cash dariNya hari ini..:)


Entry pasal colek semalam kan..sebenarnya saya dah terbelanja sepupu saya sekali colek buah tu..hehe terbelanja?sepupu saya tu dia biasala bising2 sikit cakap 'ah sepupu ada ni yeay2 sepupu belanja'..keh2..dia umur 50s dah ok..tapi nakal..hee..


Kebetulan saya bawak duit tak banyak..so ada la balance sikit then saya belanja dia colek buah harga 2ringgit jer..memang masa tu takderla terlintas nak bersedekah sebab ni bulan ramadhan ke apa kan..tapi ingat dia sepupu so saya tak kisahla..


Sekali pagi ni bos mintak belikan tape nak tampal kotak n dia bagi duit 10ringgit..tape tu saya beli kat kedai bawah ofis harga 3.50..then balance tu bos bagi saya..dia kata ambik buat beli kuih buka puasa nanti..huhu..


Tiba2 teringat peristiwa semalam..saya rasa Allah dah bayar cash untuk saya..lebih 3 kali ganda..huhu..ya Allah..terima kasih Allah..memang nilainya tak seberapa..tapi nilai kecil ni la yang buatkan kita terfikir..betapa besarnya rahmatNya..




Syukur alhamdulillah..



4 comments:

CaDLyNN said...

yna!
slmt berpuasa :)

umiawadah said...

Syukur alhamdulillah!!selamat berpuasa ye yna...

Blog Asyraf said...

Alhamdulillah..itulah hikmahnya :)

Jahirah said...

alhamdulillah.berganda lg dr apa yg kita keluarkan...;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...