28 June 2012

Tulunnn!Kenapa Gelatin Bau Busuk Sangat?

Assalamua'laikum..


Semalam balik kerja semangat kemain nak buat agar2 koktel..semalam dah last puasa ganti,alhamdulillah..so semangat sikit lah nak masak something untuk berbuka..ingatkan ada agar2 kat rumah rupanya gelatin jer yang ada..gelatin tu saya tak pernah guna pun, yang K.Nani bawak balik dari rumah dia kot..so guna jerlah gelatin walaupun tak yakin pun akan jadi agar2 nya..


Oh saya guna gelatin halagel ya..dah sah2 halal..dalam kotak kecik dia tu ada 5 packet..each packet ada 21g rasanya..so saya ambik separuh agak2 jer untuk resepi saya tu..bila masuk dalam periuk sekali ada bau..ingatkan apa lah..saya cium gelatin tu terus 'uwekkkk'..hahaha..busuk..tapi teruskan jugak masak..


Campur air,pandan,sirap,gula semua sekali bila mendidih bau nya tu makin meruap2..kakak saya cakap heh bau apa busuk sangat ni..pening dah kepala aku..hahaha..saya nak gelak pun ada cuak lagi lah..apahal pulak bau macam sup tulang tapi bau yang menyucuk2..sangat busuk!


Tapi teruskan lagi..masuk dalam bekas..letak koktel semua..sambil kemas2 dapur..sambil cium2 lagi..haha..last2 tak tahan jugak..ambik buah2 koktel tu siram air n rendam garam..cuci bekas semua n agar2 koktel saya tinggal kenangan..hahah..


Persoalan saya memang gelatin bau busuk eyh?kalo nak kata expired lambat lagi..2014 nu haa..saya ada baca kat website mana tah tadi rupanya gelatin memang dari tulang2 semua tu eyh..sebab tu bau macam sup tulang..tapi ini brand halagel..haish..kompius..


Serik dah saya nak guna gelatin..huhu..koktel saya kat dalam peti saya ratah gitu jer..keh3..

39 comments:

Sue-Rya Qistina said...

huhuhu..x pernah guna gelatin. tp xdpt bygkanlah klau bau menyucuk smpi mcmtu..huhu

Izan Ishak said...

k.izan pun blm pernah guna gelatin ni yana... tak dpt bayangkan camna tahap kebusukannya tu...

Ujie said...

Ntah ek..tak penah guna pulak.
Bagus gak yna bgtau..takle akak try.

[PCL] said...

awal2 dah bau memang bole buat sentap selera...tak penah bau lg geletin tu sbnrnya....

pok amai-amai said...

Hah? gelatin ade bau mcm tu ke? Tak nah msk gune gelatin. Tp bru nak msk gune gelatin tu.

Acik Erna said...

assalam yana..tak pernah beli ,,,apa lagi guna gelatin ni..

:: Mrs.Eady :: said...

tak pernah guna gelatin..

atuk said...

Assalamualaikum Pretty

masa makan tu tak berbau lagi ke..

Rai said...

memang la berbau kot.. gelatin tu biasanya dapat dari tulang ikan.. ada jugak dapat dari tulang lembu.. akak penah guna gelatin.. tapi tak pernah beli utk buat koktel bagai..akak beli gelatin serbuk tu utk masuk dapat cheesecake yg tak payah bake tu.. tapi guna 2 sudu je.. tak perasan pulak ada bau..

ayut said...

Alamak Yana..tk pernah lagi guna gelatin ni.tp buat agar2 koktel guna gelatin ea?cer try g exposed kat web site Halagel..mane tau dia punye pihak leh describe..nak tahu gak :)

LydSunshine said...

Bau busuk tu masa masak je ke atau dah lepas jadik puding pun busuk? Tak tau plak gelatin ni baunya busuk. *nampak sangat tak biasa buat kek atau dessert. Heheh.*. Kena cari gelatin yg dibuat drpd sayuran plak la lepas ni.

eLL said...

tak pernah guna pun menda ni yana oi, haha.

*cuba cek kat spam kot-kot masuk situ, akak dah emel yana sejurus selepas yana keluarkan entri tu. haha

ummiarissa said...

ha ha ha..gelatin pun akak tak kenal...macam mana nak komen ni ek...

Cik Lia Lomi said...

gelatin, Lia tak pernah pun guna gelatin ni jadi tak tahu macam mana rasa,bau dan rupanya..heeeee

LaLa mhdnor said...

yeke bau busuk?
x pernah guna pulak.

Sharinginfoz said...

hmmm tak pernah le cuba benda alah ni

Woofer Storm said...

busuk sangt ea?kalau was2 tak payah la nak guna,buang je terus.ehe


#lama tak dgr kbar..sihat sis??

Hani Syahani said...

hahaah, punyelah nak hasilkan benda yg bersemgt nak buat, busuk pon busuk lah ek, heheheh..tapi buang jugak akhirnya Yana..
koktail mkn gitu je ae wpon sedih, hahahaahhaha

Aishah Jahirah said...

gelatin tumbuhan pun adakan...hee fail akak pasal gelatin ni..xpnh guna lagi rasanya.

Prettywrite said...

tu la kak..tkejut gak bau dia busuk macam tu..hairan..

Prettywrite said...

yana pun 1st time try tak sgka busuk macam tu sekali..

Prettywrite said...

tp yna taktaw la kot yg yna pny jer problem kak..

Prettywrite said...

hehe sebab tu buang jer terus..tak sanggup nak masak lg..

Prettywrite said...

entah yna guna mmg bau gitu..sedih..

Prettywrite said...

wslam acik..ya ker rmai jugak ya yg tak pernah guna..yna pulak yg nasib malang kena yg berbau gitu..heheh

Prettywrite said...

nt guna akak share eyh..

Prettywrite said...

wslam..
tak makan lg atuk..yna dlam proses masak lg dah bau..tu buang terus..

Prettywrite said...

tu la yana survey pun gitu..tp yang halal bukan dari tumbuhan ke?huhu..guna koktel gelatin sebab ganti dengan agar2 tlupa beli..tak sgka tak jadi..mungkin tak sesuai kot..takperla belajar dr kesilapan..:)

Prettywrite said...

entah yana guna sebab terdesak..lupa nak beli agar2..haha..bagus jgk idea ayut..belum tanya lg halagel..nt nak emel jugak..tq yut..

Prettywrite said...

masa masak k.lyd..belum sempat masak yna dah buang..hehehe..gelatin halagel jerlah yg diyakini halal setakat ni kan..tp taktaw la dari sayuran ke apa bahannya..

Prettywrite said...

heheh ce try nt kak..

k.ell takder gak la..haish..nt emel lg sekali eyh..

Prettywrite said...

hahaha..tak kenal ek..macam serbuk biasa jer k.ida..

Prettywrite said...

kena cuba tu lia..nt bagitahu k.yana experience lia..hehe

Prettywrite said...

yup busuk sampai nak muntah..haish..pening..huhu

Prettywrite said...

kalo dah cuba nt bolehla share info ya..:)

Prettywrite said...

memang dah buang pun achie..hehe
hee sihat alhamdulillah..:)

Prettywrite said...

hahaha..nasib badan..takde rezeki..keh3..

Prettywrite said...

memang ada kak..tp taktaw yg halagel ni macamana..

Anonymous said...

saya guna gelatin halagel ja buat agar2,puding dn yg lain2(yg kena guna agar2 dlm resipi).sebab xyakin dgn status halal agar2 yg ada di pasaran.alhamdulillah ok ja setakat ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...